צפו • "עליך לצאת לרחוב יפו, ולראות את הדור, לא די ברחוב רשב"ם"

שלמה בן יוסף No Comments on צפו • "עליך לצאת לרחוב יפו, ולראות את הדור, לא די ברחוב רשב"ם"
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

יום היסטורי היה כ"ח תשרי תשמ"ט. באותו יום התקיים כנס היסוד של "אגודת החרדים דגל התורה" בבנייני האומה בירושלים.

את המשא המרכזי של התנועה החדשה שקמה נשא מרן ראש הישיבה הגרא"מ שך זיע"א שהיום (חמישי) מלאו 14 שנים להסתלקותו.

התמליל המלא של נאומו מובא כאן:
ברשות גדולי התורה שנמצאים כאן, ואברכי הכוללים, אני מבקש לשמיע מספר מילים בענינים שאנו עוסקים בהם כעת. חז"ל אומרים: בשעת המכנסין פזר ובשעת המפזרין כנס. רש"י הקדוש מפרש בנין אחד, אבל התורה היא כפטיש יפוצץ סלע, ואפשר לפרשה בכמה וכמה גוונים, וברצוני לפרש מאמר זה באופן אחר.

יש כינוס – איני רוצה להתבטא כינוס של רשעים – אבל יש כינוס של אנשים הרחוקים מאד מאד מדרכנו, דרך התורה והמצוות. כינוס של אנשים אשר לא קרו ולא שנו, והם מתכנסים במקום הקרוי "כנסת", ושם הם מחליטים בדברים יסודיים הנוגעים לעיקרי הדת. הם מחליטים, בענינים בהם הם חסרי השכלה לחלוטין. יש להם אמנם השכלה כללית, שיש גם לשאר אומות העולם, אבל להשכלה שלנו, המיוחדת לעם ישראל, אין להם שום שייכות, ואין הם יודעים מה נאמר במקורותינו.

בתחילה עוד ישבו בכנסת אנשים מבוגרים יותר, אלו אשר ראו בבית הוריהם כיצד נראית שבת, יום כיפור, הם ראו עוד יהדות מהי. אך הדור הצעיר המתחנך אצל אותם הורים שרחקו מתורה ומצוות, אינו יודע דבר מיהדות. אין הוא יודע מהי שבת ומהו יום כיפור, הם פשוט לא יודעים כלום. צעירים אלו נבחרים לכנסת, והם אלו שצריכים להחליט בדברים עיקריים ויסודיים, הנוגעים לעצם קיומו של עם ישראל. בשעה שהם מתכנסין לדון בכנסת, רואים הם אך ורק את טובתם, ומטרת כינוסם היא לכונן את חייהם החילוניים. הם לא מתכנסים "חלילה", לשם חיזוק ענייני הדת כמו שבת וכדו'. אדרבה להיפך, הם דנים כיצד להטיל חוקים שיעקרו את היהדות. ואם יש רבנים שמנסים לעמוד בפרץ, הרי יש בג"ץ שעומד על גביהם ומנטרל את פעולתם.

בעת כזאת, כאשר עוקרי הדת מתכנסים ודנים כיצד לעקור את דת ישראל, "פזר!" אין אתה יכול לשבת בפינתך, ולראות כבלע את הקודש ולהחריש. עליך לצאת לחוצות קריה, ולראות כיצד נראה הדור שעזב את היהדות. עליך לצאת לרחוב יפו או לרחוב אלנבי, ולראות את פני הדור. לא די במה שאתה רואה ברחוב רשב"ם, כיצד מסתובבים שם ילדי-חמד עם פאות. צריך לדעת, את מצבו הכללי של עם ישראל, את מצבו הרוחני כיום. היטלר ימ"ש, הרג בשואה ששה מליון יהודים, וכאן בארץ ישראל, נאספו יהודים מכל קצוות תבל והעבירו אותם על דתם, בכך שמנעו מהם חינוך יהודי. מי הרג והשמיד את עם ישראל? כל אחד מאתנו צריך להכות על חטא, בראותו את הדרדרותו הרוחנית של העם היהודי.

צריכים אתם לדעת, אני כבר לא בגיל, בו יש לי לחפש כבוד. כל אדם לא יודע את יומו, ואני בודאי אינני יודע מה יהיה מחר. אינני צריך כבוד או ממון, אין לי ירושות ואין לי חזקות. אבל לבי נקרע בקרבי לראות כבלע את הקודש, ויודע אני שיש צורך לפעול. זכורני בצעירותי, שסיפרו כי מאן דהו אמר לפני ר' ישראל סלנטר, שיש בדור ל"ו צדיקים נסתרים, הנראים כאנשים פשוטים – האחד סנדלר וחבירו נגר, אך באמת הם צדיקים שאין איש יודע מהם. השיב על כך ר' ישראל: אין אני יודע, כיצד אפשר להיות "צדיק נסתר". וכי מי שמסתגר בפינתו ומתעטף בפרותו, צדיק יקרא? וכי מי שדואג רק לעצמו הוא צדיק?

בעת כינוס רשעים לעקירת התורה, אזי "פזר" – יש לצאת ולפעול, אי אפשר להסתגל בד' אמות. אינני אומר חלילה, שצריך לסגור את הגמרא. אבל כל אחד צריך למצוא את השעה בה הוא יכול לפעול, ולכל אחד מאיתנו יש שעה פנויה שכזו בכדי לפעול, וכיום זו מצווה גדולה. אני זוכר את גדולי הדורות, את ר' איצלה מפוניבז', את ר' משה מרדכי מסלבודקה, את ר' איסר זלמן, את החפץ חיים, הרי אף אחד מהם לא נסתגר בפינתו. כולם עסקו בצרכי ציבור, כל איש יודע כי החפץ חיים מסר את חייו למען הציבור. למה הוקמה אגודת ישראל? משום שגדולי הדור כמו ר' חיים מבריסק והרבי מגור הקדוש, ראו צורך בקיומה, לכן הם פעלו ועסקו להקמתה.

"בשעת המפזרין", כאשר יש מחלוקת ופירוד בין עוקרי התורה, אזי "כנס", יכול אתה להתכנס בפינתך. אבל בשעה שהם מתכנסים, "פזר", עליך לפעול ולעשות, ואין לחשוש מפני "מחלוקת", כי אם היא לשם שמים, סופה להתקיים. כמובן צריך לפעול ולעשות בלי אלימות חלילה, הרי אנו כולנו בני תורה. ואלו שהעלילו שוא על בני התורה, כאילו הם עשו את המעשים, הרי גהינום כלה והם אינם כלים.

איך אפשר להתחבר עם אחד שעל פי דין מעשיו הם כפירה. והוא מורה לעקור מצות עשה מן התורה, כאשר הוא אומר שלא לישן בסוכה. הרי גם אם יבוא אליהו הנביא ויפסוק שלא לישן בסוכה, אסור לשמוע בקולו, כי זה עקירת דבר מן התורה. וא"כ איך אפשר להתחבר עם אדם כזה? הנה כל השנים הוא לא היה באגודת ישראל, ועתה צירפו אותו. ובנוסף לכך הוציאו קול, שהתפלגנו מאגודת ישראל. וכי מהי אגודת ישראל? אגו"י, היא חיבור של אנשים חרדים, א"כ אנחנו הם אגודת ישראל! ועוד צירפו אליהם יהודי – חרדי אמנם, אבל הוא דוגל בשיטת "ארץ ישראל השלימה". דם ילדים יהודים, חשוב יותר מאדמה. בכל הדורות הצטערו וסבלו יהודים למען ארץ ישראל, אבל היכן נשמע להרוג אלפי יהודים בשביל א"י השלימה? כשיבוא משיח יהיה הכל שלנו, אבל כעת אסור למרוד, וחלילה מלסכן דם יהודי למען זה. התחברות עמו, היא נגד השקפת התורה, ולהצביע עבורם הוא טרף!!!

אומרים עלינו, שאנחנו "בעלי מחלוקת". שמעתי בשם ר' יהושע ליב דיסקין, ביאור בדברי חז"ל. הנה משה רבינו נפטר בהיותו בן מאה ועשרים שנה, לא נס ליחו ולא כהתה עינו. ואומרת התורה לאחר פטירתו, "ויבכו בני ישראל", ומפרש רש"י כי בני ישראל אלו הזכרים. "אבל באהרן מתוך שהיה רודף שלום ונותן שלום בין איש לרעהו ובין אשה לבעלה, נאמר כל בית ישראל – זכרים ונקבות".

מה באה התורה ללמדנו? הרי בפסוקים אלו באה התורה לשבח את משה רבינו, ומה השבח בכך שלא כל בני ישראל בכו עם פטירתו? אלא, אהרן היה רודף שלום ואוהב שלום, ומקרב את הבריות, לכן כולם אהבוהו. אך משה רבינו, היה צריך לפסוק ולהכריע, במחלוקות, ובדיני תורה בין איש לרעהו, ובהכרח היה עליו לזכות את האחד ולחייב את השני, א"כ בהכרח שיהיו עליו טענות, הוא חייב להיות "בעל מחלוקת" – אין זו "חכמה" להסכים עם כולם. מקובל לומר כי רב שלא מנסים בני הקהילה לגרשו הוא לא רב, ורב שמצליחים לגרשו אינו בן-אדם…

זו השבח שהתורה שיבחה את משה רבינו, שלא כל ישראל בכו עם פטירתו, כי בהכרח שיהיו עליו טענות.

חש אני שכוחותי אוזלים, אבל אומר עוד מאמר חז"ל, המלמדנו את כוחות הנפש של האדם. אני תמיד מתפעל מדברי חז"ל על מחלוקתם של קין והבל. הנה בעולם כולו חיו שני אנשים, כל העולם שייך להם. בא קין להבל ואמר לו, בא ונחלוק את העולם, אני אקח את הקרקע ואתה את הבהמות, עמדו וחלקו. אמר קין להבל, פרח לך באויר, כי האדמה אשר אתה עומד עליה, שלי היא. אמר לו הבל פשוט בגדך, כי זה רכושי. מהי כוונת המדרש בזה? אין אני הולך לומר פשט בקין והבל, כי אין לנו השגה בכך, אך חז"ל מלמדים אותנו יסוד בתכונות הנפש של האדם. "כי יצר לב האדם רע מנעוריו", הוא יכול להגיע לכזאת רעה, שיש לו את כל העולם – רוסיה, אמריקה, אפריקה, אירופה, כל העולם שלו, אך כיון שיש עוד מישהו שהולך על אדמתו, זה מפריע לו – כואב לו שגם לשני יש. מה מפריע לך שעוד אדם מסתובב על אדמתך? אך זהו האדם, הוא כה מגושם עד שגם כשיש לו הכל, מפריע לו שלשני גם יש.

עוד אומרים שם חז"ל, דבר נורא ואיום. מבארים חז"ל, כי קין והבל רבו ביניהם בחלקו של מי יבנה בית המקדש. הרי שעסקו הם בדברים כה נעלים, היו במדריגה כה גבוהה, ומה היתה תוצאת הריב? קין קם על הבל אחיו והרגו. הרי שאדם יכול לדבר בפיו על דברים נעלים ביותר, אך בלבו פנימה להיות כה מגושם ופחות, עד שהוא יכול לפגוע בחבירו.

יש לנו מסורת ללכת ולהצביע, אני מקוה שאתם מאמינים לי שאני דובר אמת. הייתי הרבה אצל הרב מבריסק, הוא ידע שאני הולך להצביע בבחירות, ומעולם לא אמר לי שלא אלך ואצביע. כאשר שלחו אלי משלחת ובקשוני להצטרף למועצת גדולי התורה, סיפרתי זאת לרב מבריסק. הוא לא אמר לי שלא אכנס, הוא רק אמר שלא יהיה לי נחת. יש לנו אמון מלא בראש התנועה הרב רביץ, הוא אדם ישר וירא שמים והרב גפני הוא איש מעשה מפורסם ורב פעלים, וכן הרב ברילנט – ואל תאמינו לכל מה שמעלילים על אישי ציבור. אני יכול להיות ערב שכל מה שמעלילים על המעשה החמור שנעשה אתמול, לא בני תורה עשו זאת, אלא בריונים שרצו לעשות פרובוקציה. ברצוני להודות לכולם שטרחו ובאו לכנס הזה, ולברך את כולם שיאריכו ימים ושנים, ונזכה כולנו במהרה לביאת הגואל.



0 תגובות